Artykuły

Uznawanie kwalifikacji zawodowych w Unii Europejskiej
Uznawanie kwalifikacji zawodowych w Unii Europejskiej
18 luty 2015
  Określenie reguł ubiegania się o europejską legitymację zawodową, czyli elektroniczny certyfikat kwalifikacji, który ułatwi proces uznawania kwalifikacji zawodowych w UE -... więcej

ArtykułyArtykuły

Znajomość języków obcych a zysk firmy
13 grudzień 2013
O tym, że warto uczyć się języków wiemy wszyscy. Rzadko jednak mówi się o tym, że ich znajomość przekłada się bezpośrednio na wynagrodzenie pracownika i dochód przedsiębiorstwa…

Niestety kompetencje językowe Polaków są nadal dość ograniczone. Pomimo nauki języków obcych, która już do dawna jest ujęta w programach nauczania polskich szkół, wielu uczniów nie przykłada zbyt dużej uwagi do nauki tego przedmiotu. W efekcie absolwenci szkół średnich czy studiów nadal mają problem ze swobodnym porozumiewaniem się w języku obcym.

Znajomość języka a wynagrodzenie

Badania prowadzone przez firmy monitorujące sytuację na rynku pracy wskazują, że osoby znające kilka języków obcych zarabiają więcej niż te, znające tylko jeden. Ważne jest również to, jakim konkretnie językiem posługuje się pracownik. Ponadto z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń 2012, przeprowadzonego przez Sedlak & Sedlak wynika, że ważna jest nie tylko znajomość języka obcego, ale również fakt posługiwania się nim na co dzień. Różnica w wynagrodzeniach osób znających np. język angielski może też wynikać ze stanowiska: szeregowy pracownik, biegle posługujący się wspomnianym językiem zarabia około 150 zł więcej, natomiast specjalista, dzięki tej umiejętności zyskuje już 600 zł miesięcznie do wypłaty. Im wyższe stanowisko, tym większe profity pracownik może czerpać z posiadanych kompetencji językowych.

Nietypowy język – szansa czy strata czasu?

Coraz więcej osób w dzisiejszych czasach decyduje się na naukę nietypowego języka. Czy jest to spowodowane chęcią rozwoju zawodowego czy też to tylko rodzaj hobby? Wbrew pozorom okazuje się, że taka umiejętność może być przydatna, a nawet pożądania na rynku pracy. Sinologia czy filologia szwedzka? Przed takim wyborem stanęła jedna z użytkowniczek forum internetowego, która pisze: „Nie wiem, jaki kierunek wybrać, czy sinologię (język chiński) czy filologię szwedzką. Niby po chińskim jest dużo ofert pracy, bo język jest trudny i rzadki, ale sinologia jest na pewno na więcej niż trzech uczelniach w Polsce (…), więc automatycznie co roku więcej osób kończy sinologię niż szwedzki, gdzie ten kierunek jest tylko na dwóch uczelniach publicznych i na jednej prywatnej. Który kierunek daje lepsze perspektywy pracy?”.

Świadomy i dobrze przemyślany wybór języka obcego może pozytywnie wpłynąć na rozwój naszej kariery. Warto jednak przed dokonaniem takiego wyboru sprawdzić, jakie oferty pracy są aktualnie dostępne na rynku, jak również to, jakie perspektywy pracy, dzięki znajomości wybranego języka, będziemy mieć w przyszłości. Autorka przytoczonego posta słusznie zauważa, że warto zainteresować się także tym, ilu absolwentów co roku opuszcza mury uczelni jako absolwenci  interesującego nas kierunku. Może się bowiem okazać, iż za kilka lat na rynku pojawi się wielu specjalistów ze znajomością języka , który wybraliśmy. Warto też, poza studiami filologicznymi, wybrać dodatkowo inny przedmiot, np. ekonomię. Dzięki temu będziemy mieli szansę na dostęp do większej liczby ofert pracy. W sytuacji, gdy np. negocjacje handlowe są prowadzone z krajami Bliskiego Wschodu, wydaje się, że znajomość j. angielskiego jest wystarczająca. Jednak warto zauważyć, że kontrahentom znającym rodzimy język swojego partnera biznesowego z pewnością łatwiej jest zaufać, jest on odbierany w pozytywny sposób. Taka sytuacja przynosi korzyści finansowe całej firmie.

MSP a znajomość języków

Wiele małych i średnich przedsiębiorstw traci szansę na dodatkowe zyski ze względu na nieznajomość języków. To utrudnienie komunikacyjne nie pozwala im bowiem na nawiązywanie kontaktów biznesowych, zarówno z partnerami z krajów sąsiedzkich, jak również z całego świata. Bariera językowa  w tym wypadku przekłada się na realne straty finansowe.

Pracodawcy, którzy dostrzegają potrzebę szkoleń w  swoich firmach, powinni zwrócić uwagę na ważny aspekt. Warto kierować na szkolenie te osoby, które naprawdę chcą wziąć w nim udział, a zdobytą wiedzę wykorzystają w praktyce, czyli np. w kontaktach biznesowych, rozmowach z obcokrajowcami w biurze, przy realizacji nowego projektu o zasięgu międzynarodowym. Dzięki oddelegowaniu właściwych osób na szkolenie, które są przekonane co do jego wartości, inwestycja w szkolenie ma szansę zwrócić się pracodawcy bardzo szybko.

Źródło: Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)



 
« powrót

Zobacz również

Uznawanie kwalifikacji zawodowych w Unii Europejskiej
18 luty 2015
Uznawanie kwalifikacji zawodowych w Unii Europejskiej
  Określenie reguł ubiegania się o europejską legitymację zawodową, czyli elektroniczny certyfikat kwalifikacji, który ułatwi proces uznawania kwalifikacji zawodowych w UE -... więcej
Zawody przyszłości
30 grudzień 2014
Zawody przyszłości
Jakie zawody będą popularne i poszukiwane za kilka lat? Czy tylko osoby wybierające kierunki ścisłe będą miały szansę na pracę? Jak będzie wyglądała sytuacja humanistów na rynku... więcej
Zielona Linia - twoje wsparcie na rynku pracy
22 listopad 2013
Zielona Linia - twoje wsparcie na rynku pracy
Szeroka wiedza z zakresu usług powiatowych urzędów pracy, informacje o rynku pracy oraz dofinansowania dla pracodawców – o tym wszystkim informują konsultanci Zielonej... więcej
Jak znaleźć niszę na rynku?
18 listopad 2013
Jak znaleźć niszę na rynku?
Dopóki jej nie odkryjemy – nie odniesiemy prawdziwego sukcesu w biznesie. Czy w dzisiejszym świecie, w którym mamy niemal wszystko, jest szansa na odkrycie nowej... więcej

Partnerzy

Nat Geo Wild
Radio Egida
Suplement
Manko
Maturowo.edu.pl
National Geographic Channel
Zielona Linia
Notatek.pl
Kancelaria Prawa Ślązak, Zapiór i Wspólnicy