Artykuły

Uznawanie kwalifikacji zawodowych w Unii Europejskiej
Uznawanie kwalifikacji zawodowych w Unii Europejskiej
18 luty 2015
  Określenie reguł ubiegania się o europejską legitymację zawodową, czyli elektroniczny certyfikat kwalifikacji, który ułatwi proces uznawania kwalifikacji zawodowych w UE -... więcej

ArtykułyArtykuły

Jak znaleźć niszę na rynku?
18 listopad 2013
Dopóki jej nie odkryjemy – nie odniesiemy prawdziwego sukcesu w biznesie. Czy w dzisiejszym świecie, w którym mamy niemal wszystko, jest szansa na odkrycie nowej potrzeby?

Sukcesy młodych stażem przedsiębiorców, w tym milionerów, podpowiadają, że tak – i zdecydowanie warto to robić. Zanim jednak przystąpimy do szukania swojej niszy, warto zastanowić się nad tym, czym ona naprawdę jest?
Nisza rynkowa

Zwykle jest traktowana jako miejsce na rynku, luka do wypełnienia, potrzeba do zaspokojenia, problem do rozwiązania. Najczęściej, gdy myślimy o odnalezieniu niszy, skupiamy się na rzeczach, których jeszcze nie ma na rynku. Warto jednak spojrzeć na ten problem także z innej strony. Być może coś już jest na rynku, ale wymaga udoskonalenia? Możliwe, że dany produkt nie spełnia wszystkich oczekiwań lub też, dzięki zmodyfikowaniu już istniejącej usługi, zyskamy dodatkowych klientów i poszerzymy grono jej odbiorców.

Warto zwrócić uwagę na fakt, iż znalezienie wąskiej niszy na rynku, która ma określone grono odbiorców, może wiązać się z uzyskaniem większego zysku niż wykonywanie usług popularnych wśród szerszego grona odbiorców.

Kreowanie niszy

Jeżeli szukamy pomysłu na własny biznes, dobrze jest najpierw sprawdzić rynek potencjalnych odbiorców. Niezależnie od tego czy reprezentujemy wielki koncern, czy też małą firmę rodzinną, badania rynkowe są niezastąpionym narzędziem do weryfikacji potrzeb rynkowych, a tym samym oczekiwań przyszłych klientów. O ile jednak tego rodzaju badania wiążą się z wysokimi kosztami i zwykle kojarzą się z dużymi firmami, które stać na tego rodzaju wydatki, to jednak przedsiębiorstwa z sektora MSP również powinny przekonać się do badań rynkowych. Różnica w obu przypadkach polega na doborze narzędzi, skali badania, a tym samym poniesionych środkach. Warto zauważyć, że nawet przy zakładaniu jednoosobowej działalności, w ramach której będziemy produkować np. stroje dla psów i kotów, warto przeprowadzić minimalne rozeznanie rynku. To, co dla nas wydaje się atrakcyjne, wcale nie musi takie być dla innych. Z tego względu dobrze jest zapytać np. znajomych, rodzinę czy byliby zainteresowani tego rodzaju usługami i co myślą na ten temat. Wypowiedzi kilkunastu czy kilkudziesięciu osób mogą spowodować zmianę decyzji lub zainspirować do udoskonalenia naszego pomysłu na biznes.

Czasem zdarza się natomiast tak, że po wymyśleniu i stworzeniu produktu, zaczynamy dopiero poszukiwania jego odbiorców. W tym wypadku może być trudniej osiągnąć sukces, ale nadal jest to możliwe. Wówczas jednak zmienia się strategia działania, zamiast szukać niszy, sami ją tworzymy. Naszym zadaniem jest bowiem przekonać rzeszę ludzi do zakupu oferowanego przez nas produktu czy usługi. Jeżeli zrobimy to skutecznie i umiejętnie, mamy szansę na osiągnięcie prawdziwego sukcesu.

Internet pomocny w szukaniu niszy?

W dobie wysoko rozwiniętych technologii niewiele jest firm, które mogłyby istnieć bez swojej wizytówki w Internecie. Nawet jeśli takie przedsiębiorstwa są i zaniedbują sieć, to zwykle w ten sposób ograniczają swoje szanse na zarobek. Skoro więc w Internecie znajdziemy tak wiele firm, oczywiste jest, że tam też jest nasza konkurencja, ale również i nisze, potrzeby, które są jeszcze do zaspokojenia. W związku z tym warto skorzystać z narzędzi, jakie oferuje nam Internet, bo dzięki nim, możemy znacząco ułatwić sobie odnalezienie niszy na rynku. Jak to zrobić? Przede wszystkim bardzo pomocna jest wyszukiwarka internetowa. Wpisując np. w Google słowo, które nas interesuje (nasz pomysł na biznes), przyjrzyjmy się dokładnie pierwszej stronie wyników, jakie się pojawią po wpisaniu hasła. Warto przeanalizować strony internetowe, które mogą być naszą potencjalną konkurencją, sprawdzić na ile są one rozbudowane, czy mają fora internetowe, jakimi narzędziami dysponują, a nawet ilu mają fanów na portalach społecznościowych. Takie dane pozwolą nam  wstępnie ocenić jak dużą mamy konkurencję i jak bardzo silną. Dzięki temu możemy też wyłapać to, czego nasi konkurencji nie oferują, ale to właśnie my możemy uzupełnić ich ofertę.

Ciekawymi narzędziami  internetowymi w przypadku poszukiwania nisz są także Google Insights oraz Google Keyword Tool. Aby móc z nich korzystać, należy jednak wcześniej założyć konto Google. Dzięki zalogowaniu się na stronie Google Insights możemy przejść do wyszukiwarki, w której po wpisaniu interesującej nas frazy, możemy sprawdzić wykres jej popularności. Jest to tylko jedna z dostępnych tu funkcji. Natomiast, gdy zalogujemy się na Google Keyword Tool, po wpisaniu słowa kluczowego możemy np. zaznaczyć region oraz język, który nas interesuje. W efekcie uzyskamy informacje związane z konkurencyjnością na rynku jak też inne słowa kluczowe, wiążące się z naszym biznesem. Warto przy tym zwrócić uwagę, że to są jedynie przykładowe możliwości narzędzi internetowych, którymi można się posłużyć przy weryfikacji naszego potencjalnego rynku odbiorców.

Decydując się na założenie własnej firmy, poszukując odpowiedniego pomysłu na biznes, warto mieć na uwadze jeden, zasadniczy aspekt. Jeżeli owa nisza to nasze hobby, realizacja marzeń, to mamy szansę zajść zdecydowanie dalej i osiągnąć zdecydowanie większy sukces niż konkurencja, która podobne usługi świadczy tylko dla pieniędzy, bez pasji.

Autor: Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło: 
« powrót

Zobacz również

Uznawanie kwalifikacji zawodowych w Unii Europejskiej
18 luty 2015
Uznawanie kwalifikacji zawodowych w Unii Europejskiej
  Określenie reguł ubiegania się o europejską legitymację zawodową, czyli elektroniczny certyfikat kwalifikacji, który ułatwi proces uznawania kwalifikacji zawodowych w UE -... więcej
Zawody przyszłości
30 grudzień 2014
Zawody przyszłości
Jakie zawody będą popularne i poszukiwane za kilka lat? Czy tylko osoby wybierające kierunki ścisłe będą miały szansę na pracę? Jak będzie wyglądała sytuacja humanistów na rynku... więcej
Znajomość języków obcych a zysk firmy
13 grudzień 2013
Znajomość języków obcych a zysk firmy
O tym, że warto uczyć się języków wiemy wszyscy. Rzadko jednak mówi się o tym, że ich znajomość przekłada się bezpośrednio na wynagrodzenie pracownika i dochód... więcej
Zielona Linia - twoje wsparcie na rynku pracy
22 listopad 2013
Zielona Linia - twoje wsparcie na rynku pracy
Szeroka wiedza z zakresu usług powiatowych urzędów pracy, informacje o rynku pracy oraz dofinansowania dla pracodawców – o tym wszystkim informują konsultanci Zielonej... więcej

Partnerzy

Nat Geo Wild
Radio Egida
Suplement
Manko
Maturowo.edu.pl
National Geographic Channel
Zielona Linia
Notatek.pl
Kancelaria Prawa Ślązak, Zapiór i Wspólnicy